nuffnang header

Tuesday, August 31, 2010

Fakta - 9 tempat paling sibuk di dunia!

Share
Dari weird-funnythings.
9 tempat paling sibuk dengan manusia di seluruh dunia (9 most crowded places in the world)


World's Most Crowded Wave Pool (Tokyo Summerland, Japan)
Nampak tipu jerk?! Memang pun. Kalau time musim panas, memang sukar untuk cari tempat untuk mandi, sebab terlalu padat dengan manusia!
Ini apa pulak? Korang agak kilang kan? Sorry, bukan kilang ye. Ini ialah Penjara. 
World's Most Crowded Prison (Kresty Prison, St. Petersburg, Russia) - kapasiti muatan rasmi ialah 3,000 orang sahaja, tapi kalau ikut yang betul, 10,000 banduan yang mendiami penjara ini pada satu-satu masa. Setiap banduan mendapat ruang 4 meter persegi setiap seorang dan 15 minit setiap minggu (setiap minggu?!) untuk mandi! Akhirnya pada musim panas 2006, Vladimir Putin telah menetapkan untuk memindahkan penjara ini ke fasiliti yang baru. Penjara sempit ini akan termasuk dalam jualan auction. 

Sape nak beli, silakan ke Russia ye. Boleh la korang tengok apa banduan-banduan yang 10,000 orang tu tinggalkan - kalau kat rumah pun, budak kecik conteng dinding....


World's Most Crowded Street (Shibuya, Tokyo, Japan) - Ini merupakan jalan yang paling sibuk di dunia. Sampai kamera pun naik pening, gambar pun jadi blur motion. Dengan khalayak seramai 2.5 juta sehari, sememangnya ia patut dipanggil jalan paling sibuk dunia. Tapi, paling menarik - kalau lampu isyarat pejalan kaki bertukar warna hijau, nampak ramai gila yang berjalan dalam satu flow, kan?


Europe's Most Crowded Country (England). England mempunyai 395 orang dalam satu kilometer persegi. China masih lagi most crowded country di dunia.


World's Most Crowded Area (Mongkok, China) - mengikut Guinness World Records, kawasan Mongkok mempunyai kepadatan populasi paling tinggi dalam dunia, dengan 130,000 orang dalam satu kilometer persegi! Mongkok merupakan kawasan komersial dan juga kediaman di tengah-tengah Kowloon. Diorang pakai kereta ke basikal ek?!


World's Most Crowded Beach (Qingdao Huiquan Beach, China) - dinyatakan sebagai pantai berpasir paling besar di Asia, ia terletak di Huiquan Bay dekat Qingdao, Wilayah Shandong. Ia terkenal dengan air jernih, ombak lembut dan pasir halus. (Macam nama kacang je -Shandong).

World's Most Crowded Subway Station (Moscow, Russia). - Bau ketiak busuk baru lepas balik kerja!


Ni apa pulak? Mesti la keretapi paling crowded! Jangan pikir Jepun sebagai negara yang mempunyai train paling crowded ye. Itu salah. India baru betul. Dilaporkan bahawa, di India - paling sukar untuk membaca akhbar dalam keretapi.


World's Most Crowded Football Stadium (Rio de Janeiro, Brazil) - a world record of attendance was set in a football game: the official number of viewers was 199,854, with the actual attendance estimated to be about 210,000. Patut la, kalau dekat Brazil, penyokong dorang fanatik gila.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...